Περιεχόμενα Τεύχους 102

  • Πρόγραμμα Ευαισθητοποίηση Μαθητών για την Αποδοχή της Διαφορετικότητας
  • Αυτισμός: Κλινικό Προφίλ και Τρόποι Παρέμβασης
  • Μελέτη Περίπτωσης Παιδιού 7 Ετών με ΔΑΦ Μέτριας Λειτουργικότητας
  • Πρόγραμμα σε Προσχολική Τάξη με Βάση το Ρυθμό – Επιδράσεις στην Ψυχοκοινωνική Λειτουργία των Παιδιών με ΔΑΦ
  • Η Ένταξη Μαθητών με Προβλήματα Φωνολογικής Ενημερότητας Μέσω της Θεατρικής Αγωγής
  • Η Συγκρότηση και η Σύνθεση του Διοικητικού Συμβουλίου και της Εξελεγκτικής Επιτροπής του Π.Ε.Σ.Ε.Α.

Από το Σκοτάδι στο Φως

Ο απόηχος των κυβερνητικών επιλογών για την Παιδεία -είτε ως διακηρυγμένων προγραμματικών θέσεων είτε ως σκέψεων της νέας ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας- σχετικά με την Αναθεώρηση του Άρθρου 16 του Συντάγματος και την Ίδρυση Ιδιωτικών Πανεπιστημίων, τον γραπτό διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, την προσχολική αγωγή και την ελεύθερη επιλογή σχολικής μονάδας βρήκε τον κόσμο της μαχόμενης εκπαίδευσης αλλά και το σύνολο της ελληνικής κοινωνίας “βουτηγμένο” στις αντιθέσεις του φετινού ελληνικού καλοκαιριού: στο φως των αποχρώσεων του γαλάζιου και του μπλε του ουρανού και της θάλασσας, του πράσινου των βουνών, του άσπρου των νησιών, της δροσιάς των ποταμών και των λιμνών, των διακοπών νέων και εργαζομένων, και στο σκοτάδι του ναυαγίου στα ανοιχτά της Πύλου και του πνιγμού των εκατοντάδων προσφύγων, του απόκοσμου σκηνικού των μεγάλων πυρκαγιών σε όλη την επικράτεια, των καμένων ζώων, των δασών και των σπιτιών, του τραυματισμού πυροσβεστών και εθελοντών, της ανατίναξης του στρατοπέδου της Αγχιάλου, του θανατηφόρου ατυχήματος των χειριστών του καναντέρ, της εκκένωσης του Νοσοκομείου της Αλεξανδρούπολης, της τραγωδίας των απανθρακωμένων προσφύγων στη Δαδιά, της επιδρομής των οργανωμένων Κροατών και Ελλήνων φασιστών και της δολοφονίας του φιλάθλου στη Ν. Φιλαδέλφεια, και λίγες ημέρες μετά της δολοφονίας του Πακιστανού μετανάστη στον Περισσό από οργανωμένους φασίστες της περιοχής, της μαφίας των παραλιών και της ξαπλώστρας, της ακρίβειας των ενοικιαζόμενων καταλυμάτων και των προϊόντων εστίασης, της αισθητικής των ανεμογεννητριών, του διαιωνιζόμενου “ανεπαρκή” κρατικού μηχανισμού…

Οι εκπαιδευτικοί, κοιτώντας εδώ και δεκαετίες το μέλλον, προσπαθούν να φέρνουν στο φως τα λιμνάζοντα προβλήματα της Εκπαίδευσης. Αναζητούν λύσεις, αμφισβητούν, αντιδρούν, προτείνουν…  Στο Σημείωμα αυτό, σταχυολογώντας άμεσης προτεραιότητας προς προβληματισμό, επεξεργασία και επίλυση ζητήματα, καταθέτουμε τις παρακάτω σκέψεις λίγο πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

Ο κόσμος της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης -με την ομόφωνη απόφαση της 92ης Γ.Σ. της Δ.Ο.Ε.- θα συνεχίσει να αντιπαλεύει την «αξιολόγηση» των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών, απαιτώντας την απόσυρση των Νόμων 4692/2020 και 4823/2021. Το ίδιο θα πράξουν και οι εκπαιδευτικοί της Δευτεροβάθμιας. Η εκπαιδευτική κοινότητα αντιτίθεται στην “αξιολόγηση” που -δια της πλαγίας- στοχεύει στη συρρίκνωση της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης, στην εκποίηση των υπηρεσιών της στη λογική της προσφοράς και της ζήτησης και την παραχώρηση των υποδομών της στο αλισβερίσι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την Αγορά.

Η κάλυψη όλων των αναγκών της εκπαίδευσης με διορισμούς μόνιμου προσωπικού, με αποκλειστικά κριτήρια το πτυχίο και το το σύνολο της προϋπηρεσίας, και η στήριξη όλων των δομών της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με το απαραίτητο Εκπαιδευτικό, Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό αποτελεί τη μοναδική – γειωμένη πρόταση άρσης των χρόνιων ελλείψεων για την ομαλή έναρξη κάθε σχολικού έτους, χωρίς κενά σε Σχολικές Μονάδες και Εκπαιδευτικές Δομές/Υπηρεσίες.

Η αποκατάσταση των εκπαιδευτικών που έχουν συμπληρώσει διετή υπηρεσία από τον διορισμό τους, και που με ευθύνη της πολιτείας δεν έχουν μονιμοποιηθεί μέχρι και σήμερα, με τη νομοθετική ρύθμιση της άμεσης μονιμοποίησής τους αποτελεί μία εκκρεμότητα που -ως μία ιδιότυπη κατάσταση ομηρίας εργαζόμενων υπαλλήλων- δεν τιμά καμία Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Η υλοποίηση της «ελεύθερης επιλογής σχολικής μονάδας» από τους
γονείς συνδεδεμένη με την κατηγοριοποίηση των σχολικών μονάδων θα οδηγήσει στην επιλογή μαθητών και μαθητριών, και τον αποκλεισμό από τα σχολεία της γειτονιάς εκείνων που δε “χωρούν” ή δε “δύνανται να υποστηριχθούν”… Μια τέτοια δυνατότητα υποψιαζόμαστε τι θα σημαίνει για τους μαθητές και τις μαθήτριες με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες…

Είναι προφανές ότι η απαίτηση για την Πρώιμη Παρέμβαση πρέπει να προχωρήσει με όρους διασφάλισης τόσο της θεσμοθετημένης δίχρονης υποχρεωτικής Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στο δημόσιο νηπιαγωγείο όσο και των επαγγελματικών δικαιωμάτων που απορρέουν από το πτυχίο των αποφοίτων των Τμημάτων Προσχολικής Αγωγής των Πανεπιστημίων.

Η κωδικοποίηση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και ο περιορισμός της γραφειοκρατίας στο σχολείο αποτελούν σημαντικά βήματα για τον εκσυγχρονισμό των εκπαιδευτικών διαδικασιών που αναζητούν τις προϋποθέσεις διαμόρφωσης του συνεργατικού κλίματος των μελών ενός Συλλόγου Διδασκόντων και την ανάπτυξη της δυναμικής του.

Ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τόσο σε σχέση με την κτιριακή επάρκεια, ασφάλεια  και  φροντίδα όλων των Δομών Ειδικής Αγωγής κι Εκπαίδευσης (Ειδικά Σχολεία, Τμήματα Ένταξης, ΚΕΔΑΣΥ) και την ενίσχυση της υλικοτεχνικής τους υποδομής όσο και σε σχέση με τη διαμόρφωση συνθηκών αξιοπρεπούς διαβίωσης και προσπελασιμότητας των ανάπηρων ανδρών, γυναικών και παιδιών που ζουν στις πόλεις, με την παράλληλη ανάπτυξη προγραμμάτων συναντίληψης και συμβίωσης με το διαφορετικό θα αποτελεί μία σταθερή κοινωνική απαίτηση για φιλικές πόλεις σε όλους και όλες.

Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.-, που προέκυψε την 8η Ιουλίου 2023 από τις Αρχαιρεσίες του Σωματείου και τη Συγκρότησή του σε Σώμα την 9η Ιουλίου 2023, σταθερά προσηλωμένο στη θεμελιώδη αρχή ότι η εκπαίδευση αποτελεί βασικό παράγοντα για την αυτονομία και την ανεξαρτησία όλων των ανθρώπων, θα συνεχίσει: α) να υπερασπίζεται το δικαίωμα των παιδιών με αναπηρία ή/και με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες να έχουν πραγματικά το δικαίωμα της ειδικής δωρεάν, δημόσιας φροντίδας και εκπαίδευσης σ’ όλες της τις βαθμίδες, β) να διεκδικεί τον ουσιαστικό σχετικό διάλογο με τους θεσμικούς, πολιτικούς και συλλογικούς φορείς της χώρας μας, και γ) να συμβάλλει μέσα από το Περιοδικό Θέματα Ειδικής Αγωγής στην κατίσχυση του δικαιώματος στη διαφορετικότητα και την ανάπτυξη του αναγκαίου παιδαγωγικού κλίματος αποδοχής και συνύπαρξης εντός των Σχολικών Μονάδων, και του απαιτούμενου κοινωνικού κλίματος στις τοπικές κοινωνίες.

Σημείωμα του Διευθυντή Έκδοσης

κατηγορίες και ετικέτες