Περιεχόμενα Τεύχους 101
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΝ ΕΚΛΟΓΙΚΟΝ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ –
ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Από τα μέσα του έτους 2022 η Ελλάδα μπήκε για τα καλά σε έντονους προεκλογικούς ρυθ¬μούς. Για πολλούς μήνες δημοσιογραφικοί και κομματικοί κύκλοι πίεζαν αφόρητα το πολιτικό σύστημα και ταυτόχρονα με τις «προφητικές» τους δεξιότητες όριζαν ημερομηνίες για την διε¬ξαγωγή των εκλογών εντός του καλοκαιριού ή του φθινοπώρου του 2022 ή τους πρώτους μή¬νες του 2023. Εν τω μεταξύ, ο χρόνος διεξαγωγής των Πανελλήνιων εξετάσεων για την εισα¬γωγή των μαθητών και μαθητριών της Γ Λυκείου στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, ώθη¬σε τον Πρωθυπουργό της χώρας να προκηρύξει στις 21η Μαΐου 2023 γενικές εκλογές καλώ- ντας τον Ελληνικό Λαό να εκλέξει τους 300 Βουλευτές της Βουλής των Ελλήνων, και το κυριότερο την νέα Ελληνική Κυβέρνηση.
Από τις 19 Απριλίου 2023 έως τα μέσα του Μαΐου, που σύρονταν αυτές οι γραμμές, οι τη¬λεμαχίες που διεξάγονταν στα ΜΜΕ, μεταξύ των εκπροσώπων των πολιτικών κομμάτων και απευθύνονταν προς τους Έλληνες και τις Ελληνίδες ψηφοφόρους, είχαν ως μοναδικό σκοπό να τους προσελκύσουν στις κάλπες και να εξασφαλίσουν την πολυπόθητη ψήφο τους. Επειδή, και εμείς τον Πανελλήνιο Επιστημονικό Σύλλογο Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.-, μπροστά στο φόβο διεξαγωγής 2ων επαναληπτικών εκλογών -εξαιτίας της αδυναμίας συγκρότηση Κυβέρνησης πλειοψηφίας ή συνεργασίας- ορίσαμε την 8η Ιουλίου 2023ως μέρα διεξαγωγής της Τακτικής Γε¬νικής Συνέλευσης των μελών του Π.Ε.Σ.Ε.Α. και των αρχαιρεσιών για την ανάδειξη νέου Διοικη-τικού Συμβουλίου και νέας Εξελεγκτικής Επιτροπής του επιστημονικού σωματείου. Για αυτό το λόγο θα μας απασχολήσουν αρκετά οι προεκλογικές εξαγγελίες και τα προγράμματα των πο¬λιτικών κομμάτων για τα θέματα της παιδείας, της γενικής και της ειδικής αγωγής και εκπαί¬δευσης στην Πρωτοβάθμια, στην Δευτεροβάθμια και την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Στο Σημείωμα του Διευθυντή Εκπαίδευσης του 100ου τεύχους του περιοδικού «ΘΕΜΑΤΑ ΕΙΔΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ» επισημαίναμε ότι: «Το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα, παρά τις κριτικές ή «λυσσαλέες» επιθέσεις που δέχεται εδώ και πολλές δεκαετίες, φαίνεται ότι από την πτώση της χούντας το 1974 -με την αποκατάσταση της Λαϊκής Κυριαρχίας και των δημοκρατικών θεσμών- ανταποκρίθηκε στις ανάγκες του εκδημοκρατισμού και εκσυγχρονισμού της Ελλάδας. Στα πλαί¬σια του κοινωνικού κράτους Δικαίου και της αστικής κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας οι εκλεγ¬μένες από τον Ελληνικό Λαό Κυβερνήσεις της χώρας με τη συνδρομή των Πολιτικών Κομμάτων στη Βουλή των Ελλήνων εισήγαγαν μία πολυδαίδαλη εκπαιδευτική νομοθεσία, η οποία παρά τις όποιες αντιφάσεις της ανύψωσε το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο κρατώ¬ντας – έως σήμερα – τον δημοκρατικό και τον δωρεάν χαρακτήρα του». Όσοι και όσες Πολίτες αυτής της χώρας παρακολουθήσαμε με προσοχή τους εκπροσώπους των πολιτικών κομμά¬των να εκθέτουν τις ερμηνείες και τις προτάσεις τους για την παιδεία, την οικονομία, το κοι¬νωνικό κράτος και τους θεσμούς της χώρας, αλλά και της Ευρώπης, διαπιστώσαμε ότι: α) κατατέθηκαν διαμετρικά αντίθετες προτάσεις για το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα και την ι¬διωτική εκπαίδευση, β) τα κόμματα όμως, αρκέστηκαν στους παθιασμένους μονόλογους τους και επέδειξαν αδυναμία συνθέσεων, συγκλίσεων και συνεννοήσεων, και γ) στο σύνολο τους τα κόμματα καμώνονταν πώς αγνοούν τη σκληρή καθημερινότητα στα σχολεία της Δευτεροβάθ¬μιας Εκπαίδευσης..
Είναι άξιο απορίας, και τους θέτουμε το εξής εύλογο ερώτημα: «Ενημερώθηκαν από τα ΜΜΕ, τους Συλλόγους, τις Ενώσεις και τις Ομοσπονδίες των Γονέων/Κηδεμόνων, τις ΕΛΜΕ, την ΟΛΜΕ και τις Αστυνομικές Διευθύνσεις για τη βία, τη συστηματική διακίνηση ναρκωτικών ου¬σιών (εντός και εκτός των σχολικών μονάδων) και τις μαζικές κοπάνες των μαθητών των Γυ¬μνασίων, των Λυκείων και των ΕΠΑΛ;» Πώς είναι δυνατόν να υπάρξει ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης όταν η πλειοψηφία των μαθητών σπαταλάει το περισσότερο διδακτικό χρόνο στις γειτονικές καφετέριες και οι οργανωμένοι φορείς των εκπαιδευτικών και των γονέ¬ων/ κηδεμόνων σφυρίζουν αδιάφορα και «ποιούν την νήσσα»; Ούτε βλέπουν ούτε αντιλαμβά¬νονται τη χρήση βίας, τη διακίνηση και τη χρήση ναρκωτικών ουσιών στους πέριξ και εντός σχολείων χώρους; Και αν τολμήσουν μερικοί ευαίσθητοι γονείς να αναδείξουν αυτές τις βίαιες και απάνθρωπες συνθήκες που βιώνουν τα κακοποιημένα παιδιά τους, πέφτουν όλοι απάνω τους για να κουκουλώσουν αυτά τα επαίσχυντα γεγονότα. Όταν μίλησε ένας τολμηρός ανα¬πληρωτής Καθηγητής παραιτούμενος και καταγγέλλοντας νταηλίκια και τις φασιστοειδείς επι¬θέσεις εξωσχολικών και μαθητών εις βάρος εκπαιδευτικών και συμμαθητών τους, τότε σιώπη¬σαν όλοι: η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, οι Τομείς Παιδείας των κομμάτων της αξιωματι¬κής και της ελάσσονος αντιπολίτευσης, οι φορείς της εκπαίδευσης, των γονέων/κηδεμόνων. Ε¬πικράτησε η «σιωπή των αμνών» στο σύνολο της Ελληνικής Κοινωνίας και των συλλογικών φο¬ρέων, γεγονός που διευκόλυνε παντοιοτρόπως στη δραματική αύξηση αυτών των φαινομένων.
Στην ιστορία της εκπαίδευσης έχει καταγραφεί ότι η απουσία του δημιουργικού δημοκρα¬τικού διαλόγου ανάμεσα στο Κράτος και την Κοινωνία αποδυναμώνει την λειτουργία και την αποτελεσματικότητα των εκπαιδευτικών θεσμών. Τα δημοκρατικά ελλείμματα «φουντώνουν» τους κομματικούς μονολόγους και τις ρητορικές ότι «πάντα φταίνε οι άλλοι». Όταν κυριαρ¬χούν η αλαζονεία και ο αυταρχισμός του Υπουργείου Παιδείας οδηγεί τους εμπλεκόμενους φο¬ρείς σε πολώσεις και δομικές κρίσεις σε όλο το φάσμα του εκπαιδευτικού συστήματος.
Το μέλλον του εκπαιδευτικού συστήματος συζητιέται τώρα στο λαϊκίστικο χρηματιστήριο των πολιτικών κομμάτων, κυρίως για αλίευση ψήφων. Όμως τα μέλη του Π.Ε.Σ.Ε.Α. θα συμ¬μετέχουν ενεργά στην Τακτική Γενική Συνέλευσή τους και στις εκλογές που διεξάγονται στις 8 Ιουλίου 2023 (1ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Πειραιά) εκλέγοντας την νέα ηγεσία τους και κατα¬θέτοντας τις προτάσεις τους διεκδικώντας από το Κράτος και την Κοινωνία ουσιαστικό δημο¬κρατικό διάλογο για την ποιοτική αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης.
Σημείωμα του Διευθυντή Έκδοσης