Περιεχόμενα Τεύχους 100
Οι ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
ΚΑΙ Η ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Το Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα, παρά τις κριτικές ή «λυσσαλέες» επιθέσεις που δέχεται εδώ και πολλές δεκαετίες, φαίνεται ότι από την πτώση της χούντας το 1974 -με την αποκατάσταση της Λαϊκής Κυριαρχίας και των δημοκρατικών θεσμών- ανταποκρίθηκε στις ανάγκες του εκδημοκρατισμού και εκσυγχρονισμού της Ελλάδας. Στα πλαίσια του κοινωνικού κράτους Δικαίου και της αστικής κοινοβουλευτικής Δημοκρατίας οι εκλεγμένες από τον Ελληνικό Λαό Κυβερνήσεις της χώρας με τη συνδρομή των Πολιτικών Κομμάτων στη Βουλή των Ελλήνων εισήγαγαν μία πολυδαίδαλη εκπαιδευτική νομοθεσία, η οποία παρά τις όποιες αντιφάσεις της ανύψωσε το δημόσιο σχολείο και το δημόσιο πανεπιστήμιο κρατώντας -έως σήμερα– τον δημοκρατικό και τον δωρεάν χαρακτήρα του.
Οι πιο ριζοσπαστικές αλλαγές που επήλθαν στη δημόσια εκπαίδευση από το 1976 έως σήμερα καταγράφονται χρονολογικά ως εξής:
- η εισαγωγή της Δημοτικής Νεοελληνικής Γλώσσας επί Κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Καραμανλή και Υπουργού Παιδείας του Γεωργίου Ράλλη δια του Νόμου 309/ΦΕΚ 100/30-04-1976, ο οποίος προβλέπει στο άρθρο 2 ότι: «Γλώσσα διδασκαλίας, αντικείμενον διδασκαλίας και γλώσσα των διδακτικών βιβλίων εις όλας τας βαθμίδας της Γενικής Εκπαιδεύσεως είναι από του σχολικού έτους 1976/1977 η Νεοελληνική. Ως Νεοελληνική γλώσσα νοείται η διαμορφωθείσα εις πανελλήνιον εκφραστικόν όργανον υπό του Ελληνικού λαού και των δοκίμων συγγραφέων τού Έθνους Δημοτική, συντεταγμένη άνευ ιδιωματισμών και ακροτήτων». Έτσι λύνεται οριστικά και αμετάκλητα το γλωσσικό πρόβλημα στην Ελλάδα, παρά τις θυελλώδεις και αντιδραστικές διαμαρτυρίες του συντηρητικού καθηγητικού κατεστημένου της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών.
- Οι παρακάτω μεγάλες δημοκρατικές αλλαγές που εισήγαγε η Κυβέρνηση του Ανδρέα Παπανδρέου -και Υπουργό Παιδείας τον Απόστολο Κακλαμάνη- με τον ιστορικό Νόμο 1566/ΦΕΚ167/30-09-1985: α) «Η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια εκπαίδευση παρέχεται από το κράτος δωρεάν» στο άρθρο 2 παραγρ. 6, β) «Τα διδακτικά βιβλία και τα βιβλία των εκπαιδευτικών χορηγούνται δωρεάν στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς αντίστοιχα» στο άρθρο 2 παραγρ. 7, γ) «Μαθητές της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, φοιτούν σε ειδικά σχολεία ή σε ειδικές τάξεις ή εντάσσονται σε κανονικές τάξεις, για να πάρουν την κατάλληλη, σε κάθε περίπτωση, ειδικής αγωγή και μάθηση», στο άρθρο 2 παραγρ. 4, δ) «Στα σχολεία της Π.Ε. και της Δ.Ε. φοιτούν μαζί αγόρια και κορίτσια (μικτά σχολεία) στο άρθρο 2 παραγρ. 5, ε) «Η φοίτηση είναι υποχρεωτική στο δημοτικό και γυμνάσιο… Όποιος έχει την επιμέλεια του προσώπου του ανηλίκου και παραλείπει την εγγραφή ή την εποπτεία του ως προς τη φοίτηση τιμωρείται σύμφωνα με το άρθρο 458 του Ποινικού Κώδικα» στο άρθρο 2 παραγρ. 3, στ) η πιο ρηξικέλευθη μεταρρύθμιση αφορούσε το Κεφάλαιο Γ για την Ειδική Αγωγή που την εντάσσει ως αναπόσπαστο κομμάτι της ενιαίας δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης κατοχυρώνοντας το δικαίωμα της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης για τα άτομα με αναπηρία και τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Στα άρθρα 32, 33, 34, 35 και 36 περιγράφει με σαφήνεια το σκοπό, τη μορφή, την αξιολόγηση, τη φοίτηση, τα μέσα, τα προγράμματα και τους φορείς της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Βέβαια στο Νόμο 1566/ΦΕΚ167/30-09-1985 περιλαμβάνονται πλειάδα σημαντικών μεταρρυθμίσεων που έως σήμερα δεν υλοποιήθηκαν, εξαιτίας των ανεπαρκών εκπαιδευτικών πολιτικών των ηγεσιών και της γραφειοκρατικής ελίτ του Υπουργείου Παιδείας.
- Η κύρωση του άρθρου 28 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τη Βουλή των Ελλήνων επί Κυβερνήσεως του Κώστα Μητσοτάκη και Υπουργού Δικαιοσύνης του Ιωάννη Βαρβιτσιώτη με το Νόμο 2101/ΦΕΚ192/02-12-1992 που αφορά την υποχρεωτικότητα της εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά που ζουν στην Ελλάδα ως συμβαλλόμενου Κράτους.
- Ακολουθεί επί Γεωργίου Παπανδρέου, Υπουργού Παιδείας, ο Νόμος 2413/ΦΕΚ124/17- 06-1996 που εισάγει τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και συμπεριλαμβάνει ως υποχρέωση του Ελληνικού Κράτους για όλα τα παιδιά των μεταναστών και των παλιννοστούντων Ελλήνων από το εξωτερικό.
- Επί Κυβερνήσεως Κώστα Σημίτη και Υπουργού Παιδείας του Γεράσιμου Αρσένη εισάγεται ο σημαντικός κοινωνικός θεσμός του Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, του Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου και των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας με τη ψήφιση του Νόμου 2525/ΦΕΚ188/23-09-1997 (άρθρα 3, 4, και 5) λύνοντας κοινωνικές και εκπαιδευτικές ανάγκες δεκάδων χιλιάδων παιδιών και οικογενειών.
- Επί Κυβερνήσεως Κώστα Σημίτη και Υπουργού Παιδείας του Γεράσιμου Αρσένη ψηφίζεται ο Νόμος 2817/ΦΕΚ78/14-03-2000 για την «Εκπαίδευση των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες διατάξεις» που εισάγει τον καινοτόμο θεσμό των Κέντρων Διάγνωσης Αξιολόγησης και Υποστήριξης των ΑμΑ και ΑμΕΕΑ δίνοντάς τους εκπαιδευτικό και κοινωνικό προσανατολισμό σε μια προσπάθεια να αντιμετωπιστούν τα τεράστια προβλήματα στο υποσύστημα της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης.
- Επί Κυβερνήσεως Κώστα Καραμανλή και Υπουργού Παιδείας του Ευριπίδη Στυλιανίδη ψηφίζεται ο Νόμος 3699/ΦΕΚ199/02-10-2008 για την «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» ενσωματώνοντας θεμελιώδεις αρχές για τα δικαιώματα των αναπήρων που περιλάμβαναν οι διεθνείς συμβάσεις και η ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής – Π.Ε.Σ.Ε.Α.- , από το έτος 1995, μελετώντας και κατανοώντας την σκληρή πραγματικότητα στο υποσύστημα της ΕΑΕ, οργάνωσε εννέα (9) ανοικτά Πανελλήνια Επιστημονικά Συνέδρια και πολλές επιστημονικές ημερίδες για τα αδιέξοδα στην Ειδική Αγωγή δίνοντας στους συλλογικούς φορείς της Ελληνικής κοινωνίας, στις Κυβερνήσεις, στο Υπουργείο Παιδείας και τα Πολιτικά Κόμματα το πλαίσιο και τον προσανατολισμό που πρέπει να έχουν οι εκπαιδευτικοί θεσμοί, οι εκπαιδευτικές πρακτικές και πολιτικές, ώστε να καταστεί ικανό το δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα να ενσωματώσει, χωρίς εκπτώσεις, ισχυρά τα δικαιώματα πρόσβασης των ΑμΑ και ΑμΕΕΑ στο Δημόσιο Σχολείο.
Σημείωμα του Διευθυντή Έκδοσης