Περιεχόμενα Τεύχους 94

  • Η Λειτουργία τον Πολυαισθητηριακού Περιβάλλοντος της Αίθουσας Snoezelen και οι Εφαρμογές της
  • Η Ανάπτυξη της Ενσνναίσθησης σε Παιδιά με Αναπηρία ή με ΕΕΑ. Η Συμβολή των Ρομπότ
  • Προϋποθέσεις για την Προώθηση της Ένταξης
  • Αυτιστικές Φωνές στο Σχολείο: Μελέτη του Αυτισμού Από τη Σκοπιά της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
  • Διδασκαλία των Θρησκευτικών με Αξιοποίηση των Τεχνικών του Εκπ/τικού Δράματος για Μαθητές με Ελαφρά ή Μέτρια Νοητική Υστέρηση
  • Bullying και Ηγεμονική Αρρενωπότητα. Περίπτωση Παρέμβασης με «Ομάδες Ανατροφής» (Nurture groups)

ΟΙ ΝΕΟΙ ΔΙΟΡΙΣΜΟΙ ΤΟ 2020 ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΕΑΕ-ΕΕΠ-ΕΒΠ
ΚΑΙ ΤΩΝ ΕΚΠ/ΤΙΚΩΝ ΓΕΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΤΟ 2021
ΜΙΑ ΟΑΣΗ ΠΑΝΩ ΣΤΙΣ ΣΤΑΧΤΕΣ ΠΟΥ ΑΦΗΣΑΝ ΟΙ ΠΥΡΚΑΓΙΕΣ

Φέτος το καλοκαίρι υπήρξαν τεράστιες περιβαλλοντολογίες καταστροφές από τις εκτεταμένες και καταστροφικές πυρκαγιές στην Ελλάδα και σε πάρα πολλές χώρες του Πλανήτη. Δυο ήταν οι κύριες αιτίες που προκάλεσαν αυτόν όλεθρο: α) οι εμπρησμοί από λογής-λογής εμπρηστές, και β) η θεσμική και κοινωνική ανωριμότητα των κρατικών μηχανισμών, αλλά και των ανοργάνωτων τοπικών κοινωνιών. Οι κυρίαρχες προτεραιότητες της πλειοψηφίας των πολιτών εντάσσονται στο μήνυμα της λαϊκής ρήσης: «ότι φάμε, ότι πιούμε και ότι αρπάξουμε…».

Μπορεί να αντιστραφεί αυτή η νοσηρή πραγματικότητα; ΝΑΙ, αλλά απαιτούνται ριζικές αλλαγές στην ανασυγκρότηση του Δημοκρατικού Κοινωνικού Κράτους σε τρία επίπεδα: α) η διαμόρφωση νέου νομοθετικού πλαισίου με σαφή προσανατολισμό για κάθε πτυχή των κοινωνικών, οικονομικών, περιβαλλοντικών, μορφωτικών κλπ. αναγκών και σχέσεων των ανθρώπων, β) να λειτουργούν όλες οι κρατικές δομές σε κάθε τομέα με διαφάνεια και να λογοδοτούν ως προς την επίτευξη των στόχων που προκύπτει από τις αρμοδιότητες που ορίζει με σαφήνεια ο κάθε νόμος, και γ) να τεθεί επιτέλους ένα τέρμα στην ανομία και την ασυδοσία των πολιτών και των κοινωνικών ομάδων που παρανομούν και ασελγούν καθημερινά καταπατώντας ασυστόλως τα ατομικά και συλλογικά δικαιώματα των ευσυνείδητων Πολιτών. θεωρούμε αυτονόητο ότι τα Πολιτικά Κόμματα και οι συλλογικοί φορείς στην Ελλάδα και σε κάθε γωνιά του Πλανήτη μας οφείλουν να κόψουν τους ομφάλιους λώρους από τον υπόκοσμο κάθε εγκληματικής μορφής και κάθε είδους διαφθοράς που διαπερνά οριζόντια τους κρατικούς και κοινωνικούς ιστούς.

Είναι ενθαρρυντικό όμως το γεγονός ότι, παρά την προσπάθεια σκοτεινών κύκλων εντός και εκτός της χώρας να αποσταθεροποιήσουν πολιτικά – οικονομικά και ηθικά την Ελλάδα, η Ελληνική Κοινωνία της Αλληλεγγύης στάθηκε όρθια με τη συνδρομή και τη στήριξη από πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Ασίας (Ρωσίας, Αραβικά Εμιράτα, Ισραήλ κ.ά.) και της Αμερικανικής Ηπείρου. Ακόμα πιο ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι το Ελληνικό Κράτος στάθηκε όρθιο και επέδειξε συνέπεια και ευαισθησία απέναντι στον εκπαιδευτικό κόσμο -και κατά προέκταση στην Ελληνική Κοινωνία. Μπροστά στο φόβο χιλιάδων αδιόριστων εκπαιδευτικών ότι δεν θα γίνουν οι διορισμοί, λόγω των καταστροφικών πυρκαγιών, το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε άμεσους διορισμούς 11.700 εκπαιδευτικών στη γενική εκπαίδευση.

Δηλαδή αυτό το μεγάλο πολιτικό και κοινωνικό γεγονός που πέτυχε η Κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙ.ΖΑ. να εξασφαλίσει -σε συνθήκες Μνημονίων- την «αναζωογόνηση» του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος με το διορισμό 4.500 εκπαιδευτικών, ΕΑΕ, ΕΕΠ, ΕΒ- Π στις δομές της Ειδικής Αγωγής και 10.500 στις δομές της Γενικής Αγωγής έγινε πράξη από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Αυτή η σημαντική εξέλιξη στο Ελληνικό Πολιτικό Σύστημα παίρνει θετικό πρόσημο και αφήνει παρακαταθήκες για το πώς πρέπει να λειτουργήσει το Ελληνικό Κράτος προς όφελος του Ελληνικού Λαό.

Όμως τα δύσκολα στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα αρχίζουν με την έναρξη του νέου σχολικό έτους 2021-2022. Η ψήφιση από τη Βουλή των Ελλήνων του Ν. 4823/ΦΕΚ 136/03-08-2021, που αφορά την «Αναβάθμιση του σχολείου, την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών και άλλες διατάξεις», με τα διακόσια σαράντα πέντε (245) άρθρα του αλλάζει ριζικά την οργάνωση, τη δομή και τη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εκμεταλλευόμενη τις συνθήκες πανδημίας και κόπωσης του Ελληνικού Λαού αγνόησε τους Πολιτικούς και Συλλογικούς Φορείς και πέρασε ατόφιες τις πολιτικές της επιλογές για την Παιδεία. Αξιοποίησε μία περίεργη συγκυρία όπου τα Κόμματα και τα Συνδικάτα «παλεύουν» να επιβιώσουν αναμασώντας και επαναλαμβάνοντας «κορώνες και τσιτάτα» των τελευταίων δεκαετιών του 20ου αιώνα, αφού επέδειξαν αδυναμία να εντοπίσουν όλα εκείνα τα θεσμικά κείμενα, τους λόγους και τις δράσεις των υπερεθνικών οργανισμών και σχηματισμών συμφερόντων που σχεδίασαν τις στρατηγικές και φιλοσοφικές κατευθύνσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα και τα επιμέρους υποσυστήματά τους σε μια παγκοσμιοποιημένη οικονομία της αγοράς. Είναι γνωστό -εδώ και δεκαετίες, ότι δαιδαλώδεις παγκόσμιοι και ευρωπαϊκοί μηχανισμοί που μηχανορραφούν και αποφασίζουν αγνοώντας επιδεικτικά τις οργανωμένες δημοκρατικά κοινωνίες και τους φορείς τους.

Το Διοικητικό Συμβούλιο του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής- Π.Ε.Σ.Ε.Α κατέθεσε στις 28 Ιουνίου 2021 στην ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, των Πολιτικών Κομμάτων και στους Κοινωνικούς Φορείς Υπόμνημα σχετικά με την κατάσταση στα σχολεία όπως διαμορφώθηκε κατά τη λήξη της σχολικής χρονιάς και αναλυτικά για την οργάνωση και τη λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης παρατηρώντας ότι στη covid πραγματικότητα τα προβλήματα παραμένουν μεγάλα και πιο σοβαρά. Δυστυχώς η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, κάτω από το μανδύα μια ιδιόμορφης πολιτικής αλαζονείας δεν ανταποκρίθηκε. Αγνόησε την κριτική μας προσέγγιση ως προς τις δυσλειτουργίες της εκπαιδευτικής νομοθεσίας που σκοντάφτει στον όγκο των προβλεπόμενων Υπουργικών Αποφάσεων Κανονιστικών Πράξεων των διοικητικών οργάνων. Επισημαίνουμε άλλη μια φορά ότι και ο νέος νόμος για να ενεργοποιηθεί ώστε να γίνει λειτουργικός απαιτούνται περίπου 250 Υπουργικές Αποφάσεις. Και αυτή είναι η αχίλλειος πτέρνα του νέου νόμου.

Το Δ.Σ. του Π.Ε.Σ.Ε.Α. θεωρεί ότι τα Τμήματα Ένταξης αποτελούν το σημαντικότερο κύτταρο ανάπτυξης της Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης στα γενικά σχολεία προσφέροντας ομαδική και εξατομικευμένη διδασκαλία στους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες και αναπηρία. Η ίδρυση και λειτουργία των Τμημάτων Ένταξης σε όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αποτελεί μία απαραίτητη και εξειδικευμένη δομή υποστήριξης στους μαθητές με αναπηρία και Ε.Ε.Α., ώστε να τους παρασχεθεί η ενδεικνυόμενη διδακτική παρέμβαση στο μαθησιακό αντικείμενο αλλά και η καταλληλότερη παιδαγωγική αντιμετώπιση ανάλογα με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στο εκπαιδευτικό και κοινωνικό πλαίσιο.

Σημείωμα του Διευθυντή Έκδοσης

κατηγορίες και ετικέτες