Σύλλογος       
Νέα          
Δελτία Τύπου/ Ανακοινώσεις/ Προσκλήσεις
Το Περιοδικό          
Νομοθεσία Ειδικής Αγωγής          
Δομές Ειδικής Αγωγής          
Συνέδρια / Ημερίδες Ειδικής Αγωγής
Εκδόσεις          
Συνδέσεις
Φόρουμ

Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.-

home page general information contact information copyright information

 

Θέματα Ειδικής Αγωγής Τεύχος 22

Εξώφυλλο: Εξώφυλλο

 

Περιεχόμενα: Περιεχόμενα

Σημείωμα Σύνταξης:

Η ΘΕΣΜΙΚΗ ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ
ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ

Την Τετάρτη, 8 Οκτωβρίου 2003, το Υπουργείο Παιδείας αιφνιδίασε τα πολιτικά κόμματα εισάγοντας στη Βουλή των Ελλήνων σχέδιο νόμου «Για τη ρύθμιση εκπαιδευτικών θεμάτων και άλλες διατάξεις» προς ψήφιση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος. Δύο μακροσκελή άρθρα του σχεδίου νόμου αφορούσαν ρυθμίσεις για την ειδική αγωγή κι ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής προσκλήθηκε από τη Νέα Δημοκρατία και το Συνασπισμό της Αριστεράς και της Προόδου να συζητήσει μαζί τους και να καταθέσει τις προτάσεις του.

Μετά από πρόταση του Συνασπισμού της Αριστεράς και της Προόδου ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.- προσκλήθηκε και κατέθεσε στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής (15/10/2003), όπου επισημάνθηκε στους Βουλευτές το οξύ πρόβλημα της στελέχωσης και της κάλυψης των κενών θέσεων, από εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής, στα Τμήματα Ένταξης - ΣΜΕΑ, τα ΕΕΕΕΚ και τα ΚΔΑΥ, καθώς και την αναστάτωση που προκάλεσαν εις βάρος των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και των οικογενειών τους οι αυθαίρετες ενέργειες Προϊσταμένων και Διευθυντών Εκπαίδευσης να μετακινούν, με προφορικές εντολές, εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής από τις ΣΜΕΑ- Τμήματα Ένταξης, για να καλύψουν λειτουργικά κενά στα γενικά σχολεία. Η πίεση των πολιτικών κομμάτων υποχρέωσε τον Υπουργό Παιδείας, άμεσα, να δώσει τις πρώτες πιστώσεις για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής στις Σχολικές Μονάδες Ειδικής Αγωγής που υπολειτουργούν.

Την ίδια στιγμή που η ηγεσία του Υπουργείου δείχνει αδύναμη να στηρίξει τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και το υποσύστημα της ειδικής αγωγής, με τις νέες νομοθετικές ρυθμίσεις που ψήφισε: α) ενισχύει την ιατροποίηση της ειδικής αγωγής χάριν των ιδιωτικών κέντρων ειδικής αγωγής και των ιατροπαιδαγωγικών υπηρεσιών που λειτουργούν ως κέντρα οικονομικής διαφθοράς, αντιπαιδαγωγικών και αντιεπιστημονικών πρακτικών, και β) γίνεται όμηρος μιας κάστας κρατικοδίαιτων συνδικαλιστών που δε σχετίζονται με τα δευτεροβάθμια συνδικαλιστικά όργανα (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ) και τα τριτοβάθμια (ΑΔΕΔΥ, ΓΣΕΕ), και στο όνομα των προσωπικών και ιδιωτικών τους συμφερόντων εναγκαλίζονται και συναλλάσσονται με την εκάστοτε ηγεσία του ΥΠΕΠΘ χωρίς να νοιαστούν ποτέ σοβαρά για την ΕΝΤΑΞΗ των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα.

Φαίνεται ότι οι κατευθύνσεις προς τις οποίες κινούνται οι νέες νομοθετικές ρυθμίσεις για την ειδική αγωγή και την εκπαίδευση προσδιορίζονται από περίπλοκες διαδικασίες αντιπαραθέσεων και συνθέσεων των στόχων τους οποίους θέτουν οι συνιστώσες δυνάμεις εντός και εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος. Η κάθε δύναμη επιδεικνύει τη διαπραγματευτική της ισχύ στην πορεία διαμόρφωσης των λειτουργικών στόχων του υποσυστήματος της ειδικής αγωγής, για να επιβάλλει το δικό της ορισμό, πάνω στις προκύπτουσες καταστάσεις, αδιαφορώντας για τις όποιες επιπτώσεις στα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στις οικογένειες τους και τα δικαιώματα τους.

Δικαιώματα, που αποκτούν ιδιαίτερη βαρύτητα για τα άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και άλλες αποκλεισμένες κοινωνικές ομάδες και τα οποία ακυρώνονται, όταν από το αυγό του φιδιού εκκολάπτονται λογής λογής ρατσισμοί και διακρίσεις. Και το γνωρίζουμε πολύ καλά, όσοι αγωνιζόμαστε για ένα θεσμοθετημένο διάλογο διαρκείας για τα μεγάλα και μικρά προβλήματα της κοινωνίας, ότι τα σταγονίδια του ρατσισμού και του φασισμού διευκολύνουν μαζί με τα ΜΜΕ τις κυβερνήσεις να νομοθετούν ανεξέλεγκτα, και να κακοδιοικούν χωρίς να υπάρχουν τα περιθώρια άσκησης δημοκρατικού ελέγχου.

Η Ελλάδα με ένα πληθυσμό 13.000.000 περίπου -κομμάτι της μεγάλης ευρωπαϊκής κοινωνίας που συναπαρτίζεται από εκατοντάδες εκατομμύρια πολιτών- με αφορμή την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου εγκλωβίστηκε, στο σκοτεινό παρελθόν των πιο αντιδημοκρατικών λειτουργιών του πολιτικού και κοινωνικού της συστήματος. Τα ΜΜΕ και μια άτολμη πολιτική ηγεσία έστρεψαν την προσοχή της κοινωνίας στη Νέα Μηχανιώνα και στις τοπικές κοινωνίες όπου εκφράστηκαν άλλη μια φορά τα ακραία κοινωνικά φαινόμενα της ξενοφοβίας, του ρατσισμού, και του εθνικισμού σε βάρος ανήλικων μαθητών των οποίων οι γονείς είναι μετανάστες. Ψάχνανε να ανακαλύψουν το DNA της καθαρόαιμης ελληνικής ράτσας και προσέβαλαν όλους τους ανθρώπους που ζουν σε αυτή τη χώρα της Ευρώπης, που με καθυστέρηση μισού αιώνα προσπα­θεί να εδραιώσει τους δημοκρατικούς θεσμούς και να κατοχυρώσει τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Σχεδόν ολόκληρο τον 20° αιώνα η έννοια της Πατρίδας συνδεόταν, από τους κρατικούς και τους παρακρατικούς μηχανισμούς, με την εθνικοφροσύνη, την καλλιέργεια μιας ασυγκράτητης μισαλλοδοξίας και τον αποκλεισμό όλων όσων είχαν διαφορετικές ιδεολογικές, επιστημονικές, κοινωνικές και πολιτικές θέσεις. Κυριαρχούσε παντού το ρατσιστικό ιδεολόγημα: ΠΑΤΡΙΣ - ΘΡΗΣΚΕΙΑ - ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ κι η ανάρτηση ή η υπεράσπιση του εθνικού συμβόλου της σημαίας εναπετίθετο με κριτήριο τα «εθνικά και κοινωνικά φρονήματα» σε όσους πρόσφεραν τα εχέγγυα της αυθεντικής εθνικοφροσύνης. Αντίθετα όσοι Έλληνες Πολίτες συνέδεαν την έννοια της Πατρίδας με τη ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ - την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ - την ΕΙΡΗΝΗ - την ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ και είχαν την ελληνική σημαία ως σύμβολο που συμπύκνωνε τις υπέρτατες αυτές αξίες διώκονταν, φυλακίζονταν και εξορίζονταν στα ξερονήσια, ζώντας σ' ένα ρατσιστικό καθεστώς του οποίου οι ακρότητες κι οι βαρβαρότητες περιόρισαν σε βάθος χρόνου τον εκδημοκρατισμό της ελληνικής κοινωνίας.

Εμείς, ως Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής δε θα χαριστούμε ούτε στα «κοράκια» της εμπορευματοποίησης των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών των α.μ.ε.α ούτε στους κήρυκες του ρατσισμού και των διακρίσεων.