Σύλλογος       
Νέα          
Δελτία Τύπου/ Ανακοινώσεις/ Προσκλήσεις
Το Περιοδικό          
Νομοθεσία Ειδικής Αγωγής          
Δομές Ειδικής Αγωγής          
Συνέδρια / Ημερίδες Ειδικής Αγωγής
Εκδόσεις          
Συνδέσεις
Φόρουμ

Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής -Π.Ε.Σ.Ε.Α.-

home page general information contact information copyright information

 

Θέματα Ειδικής Αγωγής Τεύχος 17

Εξώφυλλο: Εξώφυλλο

 

Περιεχόμενα: Περιεχόμενα

Σημείωμα Σύνταξης:

Η ΔΙΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
ΕΝΙΣΧΥΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ

Στην Ελλάδα το δικαίωμα πρόσβασης των ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (Α.με.Ε.Ε.Α.) στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα αποτυπώθηκε νομοθετικά, ως μια συνειδητή πολιτική επιλογή, στις αρχές της δεκαετίας του 1980, με τους νόμους 1143/1981 και 1566/1985. Τα ζητήματα που σχετίζονται με την ειδική εκπαίδευση, αγωγή και επαγγελματική κατάρτιση των Α.με.Ε.Ε.Α. έχουν μπει στο περιθώριο των εξελίξεων της επιστημονικής σκέψης και της κοινωνικής έρευνας για πολλές δεκαετίες.

Με την κύρωση της Διεθνούς Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού από τη Βουλή των Ελλήνων με το νόμο 2101/1992, το ελληνικό κράτος ήταν αναγκασμένο να τα «βάλει με τον εαυτό του» και να «γκρεμίσει τα τείχη» που το ίδιο έχτισε στις δημόσιες σχολικές μονάδες θέτοντας «πάσης φύσεως» εμπόδια στην ΕΝΤΑΞΗ των Α.με.Ε.Ε.Α.

Η μετεκπαίδευση των εκπαιδευτικών στα Τμήματα Ειδικής Αγωγής των Διδασκαλείων και οι μεταπτυχιακές σπουδές σε ελληνικά ή ξένα πανεπιστήμια για την εκπαίδευση των Α.με.Ε.Ε.Α. συνέβαλλαν στη σύσταση επιστημονικού αντικειμένου και την ανάπτυξη της διεπιστημονικότητας. Μια διεπιστημονικότητα, που εμείς την αντιλαμβανόμαστε, να συνίσταται ως επίπεδο αλληλοδιείσδυσης και διαλόγου ανάμεσα στους επιστημονικούς κλάδους που μπορούν να μελετούν διαρκώς το φαινόμενο του σχολικού και κοινωνικού αποκλεισμού των Α.με.Ε.Ε.Α. και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες πλαισιώνεται η ΕΝΤΑΞΗ τους στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα. Γι' αυτό ως επιστημονικό σωματείο, μέσα από το περιοδικό Θέματα Ειδικής Αγωγής και τις επιστημονικές πρωτοβουλίες του Π.Ε.Σ.Ε.Α., ενθαρρύνουμε την αντιπαράθεση ανάμεσα στο Λόγο των διαφόρων επιστημών με τις Σκέψεις και τις Έρευνες επιστημόνων και ερευνητών που προέρχονται από άλλους χώρους, μοχθώντας νυχθημερόν, ούτως ώστε η διεπιστημονική προσέγγιση να διευκολύνει την κάθε επιστημονική κοινότητα να έρθει σε επαφή με το Λόγο άλλων κοινοτήτων. Είναι απαραίτητο να αναπτυχθούν κώδικες οριζόντιας επικοινωνίας ανάμεσα στους ερευνητές πολλαπλών κατευθύνσεων, για να δημιουργηθούν οι αναγκαίοι όροι αλληλοκατανόησης στον επιστημονικό κόσμο διαφορετικών κλάδων που συνθέτουν την πολυπλοκότητα του επιστημονικού λόγου.

Από τις 25 μέχρι τις 29 Ιουνίου 2002 το Υπουργείο Παιδείας και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο διοργάνωσαν το 1ο πενθήμερο επιμορφωτικό σεμινάριο με θέμα: «Ταχύρυθμη Επιμόρφωση Προσωπικού (εκπαιδευτικού, ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού) των Κέντρων Διάγνωσης, Αξιολόγησης και Υποστήριξης ατόμων με ειδικές ανάγκες (ΚΔΑΥ) και των Σχολικών Συμβούλων Ειδικής Αγωγής όλης της Ελλάδος» (ξενοδοχείο FENIX, Γλυφάδα - Αθήνα). Το Σεπτέμβριο (2 έως 6/9/2002) διοργανώνεται το 2ο πενθήμερο σεμινάριο έχοντας ως βασικό στόχο την έναρξη της λειτουργίας των 22 ΚΔΑΥ που συμπληρώνουν ένα έτος πολυτάραχης παρουσίας σε διάφορες Νομαρχίες της χώρας.

Επειδή ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Ειδικής Αγωγής διεκδικεί, με νέα νομοθετική ρύθμιση, τα νεοϊδρυθέντα ΚΔΑΥ να μετατραπούν σε Κέντρα Έρευνας και Συμβουλευτικής Στήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) τα οποία ως διεπιστημονικές ομάδες -στον εκπαιδευτικό τομέα, στον ψυχολογικό τομέα και στο κοινωνικό - προνοιακό τομέα - να συνεργάζονται συστηματικά, για να αντιμετωπιστεί ο σχολικός αποκλεισμός και να διευκολυνθεί η ΕΝΤΑΞΗ των Α.με.Ε.Ε.Α. στο σχολείο και την κοινωνία, τονίζοντας ότι η εκφορά του επιστημονικού λόγου δεν τέμνεται, ως διαδικασία, με αυτό που το κράτος ή τα πολιτικά κόμματα - πολλές φορές θεωρούν «κυρίαρχη και μονα­δική άποψη». Οι εκπαιδευτικές και οι κοινωνικές έρευνες απαιτείται να είναι κύριο μέλημα της επιστημονικής κοινότητας κι όχι να γίνονται «κατά παραγγελία» από το κράτος και να αναγκάζονται οι επιστήμονες να αιτιολογούν -απολογούμενοι- τις πολιτικές επιλογές της εκάστοτε κυβέρνησης.

Οι περισσότεροι αναγνωρίζουμε το θεμελιώδες δικαίωμα του επιστήμονα - ερευνητή να επεξεργάζεται κάποια δεδομένα που έχει συγκεντρώσει και πάνω σ' αυτά να οικοδομεί ένα ερμηνευτικό λόγο, αναλόγως την οπτική γωνία που εφορμά. Μπορεί ακόμα να περιοριστεί στην απεικόνιση του εμπειρικού υλικού, χωρίς την πρόθεση ή τη δυνατότητα να προβεί σε οποιοδήποτε είδος ανάλυσης. Και ενδέχεται το περιεχόμενο αυτού του υλικού να προβληματίζει ως μη συμβατό με τις καθιερωμένες επίσημες ή κυβερνητικές θέσεις. Αυτό δε σημαίνει ότι επιστήμονες - ερευνητές και οι επιστημονικές συλλογικότητες των οποίων είναι από τα πιο δραστήρια στελέχη εξοστρακίζονται από το κοινωνικό - πολιτικό - επιστημονικό ... στερέωμα.

Η ευαισθητοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, της επιστημονικής κοινότητας και του πολιτικού κόσμου στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στην καθημερινή τους ζωή τα Α.με.Ε.Ε.Α. είναι ένας από τους πιο σημαντικούς στόχους του Π.Ε.Σ.Ε.Α, και του περιοδικού Θέματα Ειδικής Αγωγής, και αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση των προσπαθειών μας. Γι' αυτό ασκούμε διαρκώς το ύψιστο δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης μέσα από επιστημονικές μελέτες, έρευνες και συζητήσεις για τα ζητήματα της ειδικής αγωγής, σε πείσμα όσων αρνούνται το δικαίωμα στη διαφορά και θέτουν εμπόδια στα Α.με.Ε.Ε.Α. να απολαύσουν κάθε θεσμοθετημένο δικαίωμα και να διεκδικήσουν καινούργια.